تورک شامان

رهایی در بیداریست و اسارت نتیجه جهل انسان

تورک شامان

رهایی در بیداریست و اسارت نتیجه جهل انسان

اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک)۱

اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران

 

(رویکرد استراتژیک

1-مقدمه: چگونگی اداره جامعه از جمله دغدغههای دیرین بشر است.  

دغدغهای که ریشه در نیازهای طبیعی و اجتماعی دارد. واقعیتهای زندگی انسانها نشان میدهد که زندگی آنان در تنهایی و انزوا هم ناممکن و هم ناپسند است، بر این اساس چگونگی تنظیم روابط اجتماعی و اداره اجتماعات، از همان آغاز همواره از مسایل مهم و حیاتی گروههای انسانی بوده است.

امروزه پس از میلیونها سال تجربه حیات اجتماعی، روشهای اداره جوامع - به لحاظ شکل و محتوا یک روند رو به کمال را طی کرده است. محوریترین تفاوت این روشها را اصل اساسی مشارکت تعیین میکند.  

میزان و چگونگی مشارکت آحاد مردم در هر اجتماع سیاسی در زمینه جهت دهی و اداره آن جامعه تعیین کننده شکل و محتوای حکومت آن جامعه است، براین اساس ویژگی حکومتهای مستبد و دموکراتیک با انحاء گوناگون شکل میگیرند.  

ادعای اینکه شکل جمهوری مبتنی بر روشهای دموکراتیک در عصر حاضر در مقایسه با سایر روشها کاملترین سیستمی است که جوامع بشری برای اداره خود مدنظر قرار دادهاند، بیهوده نیست. مقبولیت و جذابیت دموکراسی تا حدی است که حتی مخالفان آنهم، علنی و صریح با آن مخالفت ندارند.  

در نظام مبتنی بر دموکراسی که مفهوم کلیدی آن مشارکت است (کارل کوهن، 1973، ص 27) براساس پذیرش اصل ”اکثریت“ اجتماع، معمولا” دسته جات و گروههایی با شکل و محتوای متفاوت، وجود دارند که اقلیت ”نامیده میشوند.  

اینکه یک سیستم سیاسی چگونه با این اقلیتها رفتار کند که ماهیت دموکراتیک آن خدشه دارنشود از موضوعات مهمی است که نظریات متفاوتی در مورد آن وجود دارد. این مقاله کوششی است برای شناخت اجمالی چالشهای پیرامون اقلیت قومی در ایران و چگونگی مشارکت آنان در سیستم سیاسی کشور.

2-واژه Participation که به شرکت کردن در چیزی (کوهن، 67) تعریف شده است در دو بعد ارشادی و طراحی هدفها و خط مشیهای سیاسی و جهت بخشیدن، که سیاست گذاری نامیده میشود و نیز اداری، که متضمن امر و نهی است و دو رکن فرمانبر و فرمانبردار در آن وجود دارد (کوهن 5 و 4) به کار میرود.  

آنچه در این نوشته مورد تاکید است بعد سیاسی آن است بعدی که شیوه دموکراسی، بعنوان یک اصل، مدنظر قرار میگیرد.  

در یک نظام دموکراتیک، به مردم اجازه داده میشود در اداره امور شرکت کنند (کوهن، 21) در واقع مردم حاکمان خود را برمیگزینند (کوهن، 23) در چنین سیستمی مشارکت، قوام دموکراسی تلقی میشود و آن متضمن ارزیابی خردمندانه درجه دموکراسی تحقق یافته هر جامعه خواهد بود (کوهن، 28-27)

به تعبیر دیگر در نهاد حکومتی متکی بر دموکراسی، مشا رکت ، اخلاق واقعی و شکوفای مردم است (حسین عظیمی، 1378، ص 64) چرا که اصولا” مشارکت میزان مشروعیت یک نظام سیاسی را تعیین میکند.  

برخی بر این باورند مفهوم توسعه سیاسی امروز بیشتر در قالب گسترش دموکراسی و مشارکت مردمی در مدیریت سیاسی درک میشود (فکوهی، 1349، ص 21) و تردیدی نیست که انتخابی بودن نهادهای سیاسی و نظارت مردم بر این نهادها از مکانیسمهای توسعه سیاسی است (فکوهی، 30).  

اهمیت مشارکت تا حدی است که در برنامه ریزهای استراتژیک ملی هم توسعه مشارکت قانونمند مردم در فرآیند تصمیم گیری بعنوان راهبرد تلقی میشود (برنامه راهبردی، 1379، ص 25).  

از آنجا که استفاده بهینه از ظرفیتهای انسانی در فرآیند توسعه کشور، به توسعه مشارکت تعبیر میشود، استدلال چنین است که به موازات افزایش مشارکت مردم، درجه توسعه نیز افزایش مییابد و در واقع دموکراسی با مشارکت مردم آغاز میشود (برنامه راهبردی، 44) چنانچه در اصل 56 قانون اساسی ج. ا.ا آمده است ”خدا انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، هیچکس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد“.  

بر این اساس در جای جای این قانون با درج تعابیری چون: ”سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان“ ، ”موفقیت در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه است“، ”دولت موظف به تهیه امکانات برای مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش است“، ”امور کشور به اتکای آرای عمومی اداره میشود“، ”شوراها ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشوراند“ به چشم میخورد که گویای توجه به نقش مردم و مشارکت آنان در اداره جامعه است.  

با این وصف ابعاد دموکراسی یعنی ژرفای مشارکت که متضمن مشارکت آگاهانه مردم نهادهای مردمی است؛ پهنا و گستردگی مشارکت که تعیین کننده درصد و کیفیت شرکت کنندگان است و نیز برد مشارکت به معنای مواردی که رای مردم به آنها تعلق میگیرد (کوهن، 44) در جوامع مختلف متفاوت است. 

 این سه بعد اساسی مشارکتاند که میزان دموکراتیک بودن سیستم سیاسی جامعهای را معین میکنند. اینکه در ایران ابعاد مشارکت مردم در چه سطح و اندازهای است نیازمند مطالعات ویژه است.

 

3-در مورد تعریف اقلیت، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. برخی اقلیت را گروهی میدانند که در حاکمیت شرکت نداشته و از نظر تعداد کمتر از بقیه جمعیت کشور باشند، در عین حال اعضای آن تبعه آن کشور هستند و ویژگیهای متفاوت قومی، مذهبی یا زبانی با سایر جمعیت کشور دارند و دارای نوعی حس وحدت منافع و همبستگی در جهت حفظ فرهنگ آداب و رسوم ، مذهب یا زبان خود هستند (پاتریک ترنبری، ص 12) گرچه ممکن است اقلیتهای دیگری نیز در هر جامعهای موجود باشد که انطباق این ویژگیها با آنان ممکن نشود، همانند افرادی که بدلیل آرای کمتر در اقلیت قرار گرفته و توان کسب کرسیهای زیادی در پارلمان را نداشته باشند. اما از آنجا که موضوع این مقاله بررسی مشارکت اقلیتهای قومی در نظام سیاسی کشور است، تعریف فوق را، علیرغم انتقاداتی که ممکن است برآن وارد باشد مبنا قرار میدهیم و در این زمینه پرسشهای زیر را قابل طرح میدانیم.

- اقلیتهای قومی ایران کدامند؟

- کانالهای مشارکت اقلیتهای قومی ایران کدامند؟

- وضعیت مشارکت سیاسی اقلیتهای قومی در ایران چگونه است؟

- موانع مشارکت اقلیتهای قومی در نظام سیاسی ایران کدامند؟

- راههای افزایش ابعاد مشارکت اقلیتهای قومی ایران کدامند؟ 

نوشته : دکتر سید هاشم هدایتی  

برگرفته از : http://www.wetowej.blogfa.com  

ادامه دارد

ادامه مطلب ...

مناقشه قره باغ (۳)

قفقاز و سیاست رهبران شوروی نسبت به قومیتها

اتحاد جماهیر شوروی در زمان تأسیس با گسترهای وسیع از نظر جغرافیایی ولی متراکم از حضور ملیتهای گوناگون بر ویرانههای امپراتوری فرو پاشیده تزارها بنا شد که این امر از لشگرکشیها و جهانگشاییهای مداوم تزارها حاصل آمده بود این میراث تنشزا به علاوه رشد اقوام غیر روسی و افزایش مطالبات قومی و تاریخی آنان از نظام سیاسی حاکم رهبران اتحاد جماهیر تازه تأسیس را به اتخاذ سیاستهایی به منظور مدیریت حرکتهای واگرایانه در چارچوب این اتحادیه وادار کرد. براساس آمار در ژوئیه 1990 اقوام غیرروس 22/49 درصد جمعیت 290938469 نفری اتحاد شوروی را تشکیل میداد.

ادامه مطلب ...

مناقشه قره باغ (۲)

 مناقشه قره باغ  

ازنظر دینی و مذهی نیز جمعیت منطقه شامل مسلمانان شیعه ، سنی ، یزیدی ،بهاییان ،مسیحیان ارتدوکس و گریگوری و گرجی و نیز یهودیان میباشد یعنی هر سه دین آسمانی با شاخه های انحرافی چون بهاییت را مشاهده می کنیم . 

  مناقشه قره باغ  که به عنوان مطالعه موردی انخاب گشته بر خلاف آنچیزی که برخی گروهها به خصوص ملی گراهای لائیک در ایران تبلیغ میکنند ، صرفا مناقشه ای قومی - ملی یا فرهنگی - زبانی نبوده و به شدت رنگ مذهبی داشته است .

مساجدی که در سرزمینهای اسغالی به دست ارامنه ویران گشتند یا تبدیل به محل نگهداری دام و طیور  شدند ، اسامی جلاله الله و اسامی اهل بیت ( ع)  که مورد اصابت تیر مستقیم قرار گرفتند و قرآنها و کتب مقدس اسلامی و شیعی که آتش زده شدند ، که ازشدت نفرت ارامنه علیه مسمانان و شیعیان  حکایت می کند ، دلیلی بر این ادعاست .

ادامه مطلب ...

YAŞA AZƏRBAYCAN

آذربایجان  

در مسابقات موسیقی بین المللی یورو ویژن 2011 اول شد .

در این مسابقه که طی چند  مرحله اصلی برگزار  میشود . ابتدا تیم ها و گروههای هنری در داخل کشور خود مسابقه می دهند و تیم برنده کشور در مسابقات اروپا که تمام نمایندگان اروپا شرکت دارند مسابقه سختی را  پیش میبرند .  تا ازمیان تمام کشورهای اروپایی 25 کشور به مرحله فینال راه یابند .

در مرحله فینال تمام کورهای اروپایی به 7  تیم از 25 تیم ازیک تا 7 امتیاز میدند و به سه تیم برتر از نظر خودشان هم به ترتیب 8 ،10 یا 12 امتیاز اعطا می دهند .

به عبارتی کشورها اعم از کوچک و بزرگ سهمی برابر در امتیاز دهی و امتیازگیری دارند و عدالت رعایت می شود .

آذربایجان با وجود  اینکه در اروپا تقریبا  کشور گمنامی است در میان تمام کشورهای اروپایی بزرگ  و صاحب سبک و در رقابت با اوکراین ، ایرلند و سوئد ( سه رقیب اصلی )  با اختلاف امتیاز بالایی به مقام اول دست یافت .

این مسابقه هر سال در یک کشور عضو شورای اروپا برگزار می شود .

 آذربایجان برای دومین بار اول شد .

لازم به ذکر است که در سال 2008 روسیه و در 2009 نروژ اول شده بودند  و آذربایجان سوم .

در سال 2010 که مسابقات در کشور برنده دور قبل «نروژ » برگزار شده بود ،آذربایجان اول شد امسال که طبق روال معمول مسابقات در کشور برنده سال قبل ( آذربایجان ) برگزار شد این کشور مسلمان و به ظاهر ناشناخته  در مقابل بهترین تیمهای سراسر اروپا مجددا مقام اول را بدست آورد .  

افتخاری دیگر برای ملت و کشور آذربایجان .

YAŞA       AZƏRBAYCAN

çOX   YAŞA

ای کاش روزی این امکان برای هنر مندان ما نیز فراهم شود تا ملل دیگر بفهمند کشور ما فقط کشور خشونت و تندی و افراط نیست

ریشه یابی مناقشه قره باغ (1)

ریشه یابی مناقشه قره باغ

 

مقدمه :

 اختلافات قومی یکی از دلایل اصلی بروز مناقشات و بحرانها در قفقاز جنوبی پس از فروپاشی شوروی بوده است.  

بسیاری از اندیشمندان معتقدند که قرن 21 همانند قرن گذشته عرصه تعارضات و تنازعات قومی خواهد بود و احتمالاً در آینده بحرانهای ملی ،  قومی ، مذهبی و  هویتی گسترش خواهد یافت و نظام بینالملل با منازعات و تحولات سیاسی امنیتی بیشتری مواجه خواهد شد.


ادامه مطلب ...

ارمنستان و تهدید تمامیت ارضی ایران

 

نقشه ارمنستان بزرگ  

  

این نقشه توسط حزب اتحاد ملی ارمنستان ( حزب حاکم ارمنستان در حال حاضر ) منتشر گردید که اهداف بلند مدت ارامنه را نشان میدهد . 

ارامنه مسلمانان را بزرگترین دشمن خود میدانند چه ایرانی چه ترک و چه آذری

همچنانکه مشاهده میشود استانهای شمالی ایران از جمله اردبیل ؛ آذربایجان شرقی و غربی و نیز شرق ترکیه و جنوب گرجستان ( ازخزر تا دریای سیاه)  طبق این نقشه باید از مسلمانان بازپس گرفته شده و در اختیار ارمنستان قرار گیرد .  

اشغال یک پنجم ازخاک آذربایجان ( بالغ بر 16000 کیلومتر مربع ) که تا کنون ادامه دارد و قتل عام اهالی مسلمان خوجالی ، قره باغ ، شوشا ، کلبه جر و دیگر نواحی آذربایجان و آواره شدن یک میلیون آذری  در راستای ایجاد ارمنستان بزرگ با حمایت روسیه صورت گرفت . ارمنستان بزرگترین پایگاه روسیه را با تجهیزاتی بالغ بر یک میلیارد دلار در خود جای داده است  

رجوع شود به کتاب ژئوپولیتیک قفقاز و سیاست خارجی ایران